Bilety onlineMuzeum dostępneDofinansowano ze środków Unii Europejskiej
Informacja dotycząca pracy w dniu 30 maja (Boże Ciało). Link
Strona korzysta z ciasteczek!

PRZEDSZKOLA

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą przygotowaną specjalnie dla przedszkolaków!

Pałac Krzysztofory

  • Moja własna świątynia muz, czyli warsztaty muzealnicze
Warsztaty edukacyjne dla dzieci w wieku 5–6 lat
Czas trwania: 90 minut
Co się robi w muzeum? Czym jest zabytek? Co można zobaczyć na wystawie? Czy przedmiotów na wystawie można dotykać? Podczas zajęć spróbujemy poszukać odpowiedzi na te pytania. Zaczniemy od spaceru po wystawie, gdzie zobaczymy elementy składowe ekspozycji (gabloty z zabytkami, podpisy) oraz sposoby aranżacji. Następnie wcielimy się w role muzealników i spróbujemy przygotować własne wystawy, do czego wykorzystamy kopie zabytków oraz pudełka, które posłużą nam jako ekspozytory. Uczestnicy będą musieli sami wymyślić tytuł wystawy, zrobić podpisy do zabytków (lub je narysować) oraz oprowadzić po ekspozycji pozostałe osoby (starsze dzieci). Podczas zajęć przewidziana jest wizyta na wystawie stałej Kraków od początku, bez końca.
Podstawa programowa:
Zadania przedszkola: 1, 2, 5, 8, 9. Fizyczny obszar rozwoju dziecka (I.5, I.7, I.8, I.9); emocjonalny obszar rozwoju dziecka (II.4, II.8); społeczny obszar rozwoju dziecka (III.5, III.8, III.9); poznawczy obszar rozwoju dziecka (IV.8, IV.9, IV.11)

  • Legendy i zwyczaje krakowskie
Warsztaty teatralno-plastyczne dla dzieci w wieku 5–6 lat
Czas trwania: 90 minut
Niewyjaśnione zjawiska, sploty tajemniczych zdarzeń, postaci, niezwykłość miejsc, a wszystko bierze swój początek w najodleglejszych, legendarnych początkach prastarego Krakowa. Warsztaty pozwalają dzieciom poznać bogaty świat legend i zwyczajów krakowskich, które tworzą magiczny obraz miasta. Podczas zajęć dzieci w aktywny i twórczy sposób uczestniczą w warsztatach poprzez udział w scenkach teatralnych. W drugiej części zajęć, w zależności od preferencji nauczyciela, wykonują prace plastyczne lub zwiedzają wybrane sale wystawy stałej Kraków od początku, bez końca (te, które dotyczą legend).
Uwaga: podczas zajęć omawiane są trzy, wskazane przez nauczyciela, legendy. Można wybrać spośród następujących: o smoku wawelskim, o Wandzie, o hejnaliście z wieży kościoła Mariackiego, o Lajkoniku, o zaczarowanych gołębiach z krakowskiego Rynku, o skarbach krzysztoforskich oraz o Panu Twardowskim.
Podstawa programowa:
Zadania przedszkola: 1, 2, 5, 8, 9. Fizyczny obszar rozwoju dziecka (I.5, I.7, I.8, I.9); emocjonalny obszar rozwoju dziecka (II.4, II.8); społeczny obszar rozwoju dziecka (III.2, III.5, III.8, III.9); poznawczy obszar rozwoju dziecka (IV.3, IV.9, IV.10, IV.11, IV.20, IV.21)

Rynek Podziemny

  • Pogromcy legend, czyli różnica między bujdą a historią. Weryfikacja elementów historycznych w krakowskich legendach
Lekcja interaktywna dla dzieci w wieku 5–6 lat
Czas trwania: 60–75 minut
Na zajęciach dzieci poznają trzy krakowskie legendy: o księciu Kraku, o hejnale granym z wieży kościoła Mariackiego i o dwóch braciach. Spotkają się ze Smokiem Wawelskim, odwiedzą osadę przed najazdem tatarskim i usłyszą pierwszą krakowską opowieść kryminalną. Niczym detektywi postarają się odszukać we wszystkich opowieściach „ziarnko prawdy”. Efekty poszukiwań mogą okazać się zaskakujące!
Podstawa programowa:
Społeczny obszar rozwoju dziecka (III.2); poznawczy obszar rozwoju dziecka (IV.3, IV.10)

  • Co się kryje pod Rynkiem? Tajemnice archeologii
Warsztaty edukacyjne dla dzieci w wieku 5–6 lat
Czas trwania: 75–90 minut
Kim jest i jak pracuje archeolog? Czy pędzelek jest mu potrzebny do malowania? W czasie zajęć dzieci będą miały okazję odkryć tajemnice skrywane pod powierzchnią Rynku Głównego i wiele dowiedzieć się o historii Krakowa i jego mieszkańców. Na zakończenie spróbują rozwiązać specjalne archeologiczne zadanie.
Podstawa programowa:
Społeczny obszar rozwoju dziecka (III.1); poznawczy obszar rozwoju dziecka (IV.20)

Celestat

  • Od lokacji do fortyfikacji, czyli jak w Krakowie mury budowano
Warsztaty edukacyjne dla dzieci w wieku 5–6 lat
Czas trwania: 90 minut
Uczestnicy poznają krótką historię lokacji Krakowa, która zapoczątkowała proces budowy miejskich fortyfikacji, a także funkcję i lokalizację najważniejszych średniowiecznych budowli. Następnie wcielą się w rolę budowniczych i na podstawie historycznych ilustracji wzniosą z kloców średniowieczne miasto na wielkoformatowej mapie Krakowa.
Podstawa programowa:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka (I.6, I.7); emocjonalny obszar rozwoju dziecka (II.1, II.4); społeczny obszar rozwoju dziecka (III.5); poznawczy obszar rozwoju dziecka (IV.3, IV.10, IV.11, IV.12, IV.13, IV.14, IV.15, IV.20)

  • W cieniu wież obronnych, czyli jak dawniej wojowano
Warsztaty edukacyjne dla dzieci w wieku 5–6 lat
Czas trwania: 90 minut
Na zajęciach uczestnicy poznają dawne sposoby zdobywania i obrony murów oraz uzbrojenie – zarówno atakujących, jak i obrońców, w tym repliki: mieczy, kuszy oraz machin oblężniczych, na czele z katapultą. W części praktycznej dzieci budują własną twierdzę obronną lub przygotowują kartonowy model zbroi.
Podstawa programowa:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka (I.6, I.7); emocjonalny obszar rozwoju dziecka (II.1, II.4); społeczny obszar rozwoju dziecka (III.5); poznawczy obszar rozwoju dziecka (IV.3, IV.10, IV.11, IV.12, IV.13, IV.14)

Muzeum Nowej Huty

  • Opowieści z Nowej Huty
Warsztaty edukacyjne dla dzieci w wieku 5–6 lat
Czas trwania: 60–75 minut (do uzgodnienia)
Tereny dzisiejszej Nowej Huty zamieszkiwane były przez ludzi od niepamiętnych czasów. Przez stulecia pojawiło się wiele legend nawiązujących do postaci i zdarzeń znanych z historii tych miejsc. Opowieści o legendarnej Wandzie i usypanym dla niej kopcu, o czarownicy z Mistrzejowic czy krzesławickim koniu wprowadzą dzieci w tajemniczy klimat dawnych wieków. Uczestnicy zajęć nie tylko poznają te legendy, ale także wykonają zadania plastyczne związane z ich bohaterami.
Podstawa programowa:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka (I.1, I.2, I.7); emocjonalny obszar rozwoju dziecka (II.2, II.4, II.9); społeczny obszar rozwoju dziecka (III.1, III.3, III.4, III.9); poznawczy obszar rozwoju dziecka (IV.1, IV.2, IV.3)

  • Zbuduj z nami Nową Hutę
Warsztaty edukacyjne dla dzieci w wieku 5–6 lat
Czas trwania: 60–75 minut (do uzgodnienia)
Uczestnicy zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi architektury Nowej Huty, a następnie wykonują makietę własnego miasta z wykorzystaniem wskazówek prowadzącego, wiedzy zdobytej na początku spotkania oraz materiałów przygotowanych przez muzeum. Aby wykonać zadanie, należy podejmować odpowiednie decyzje i współpracować ze sobą, dzieląc się obowiązkami.
Podstawa programowa:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka (I.1, I.2, I.6, I.7,); emocjonalny obszar rozwoju dziecka (II.1, II.2, II.4, II.7, II.8); społeczny obszar rozwoju dziecka (II.1, III.2, III.3, III.4, III.5, III.7, III.8, III.9); poznawczy obszar rozwoju dziecka (IV.1, IV.2, IV.3, IV.8, IV.9, IV.10, IV.13, IV.15, IV.20)

Muzeum Podgórza

  • Z kopca tajemnic, ze skarbca podgórskich legend
Warsztaty edukacyjne dla dzieci w wieku 5–6 lat
Czas trwania: 90 minut
Podgórskie legendy to świat pełen fantazji, niesamowitych i często mrożących krew w żyłach opowieści oraz wydarzeń, których bohaterami są zarówno postacie historyczne, jak i legendarne. Warsztaty pozwolą uczestnikom przenieść się do krainy wyobraźni, gdzie można spotkać księcia Kraka i Smoka Wawelskiego, Pana Twardowskiego czy tajemniczą Zaklętą Księżniczkę. Podczas zajęć dzieci wcielą się w rolę badaczy przeszłości i spróbują odnaleźć „ziarno prawdy” kryjące się w dawnych opowieściach, odróżnić to, co zmyślone, od tego, co prawdziwe.
Podstawa programowa:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka (I.5, I.6); emocjonalny obszar rozwoju dziecka (II.4, II.9); społeczny obszar rozwoju dziecka (III.1, III.2, III.8); poznawczy obszar rozwoju dziecka (IV.1, IV.3, IV.8, IV.10)

  • Podgórskie biuro projektowe
Warsztaty edukacyjne
Czas trwania: 90 minut
Przemysł był jednym ze źródeł sukcesu XIX-wiecznego Podgórza. Ale czy można było połączyć produkcję przemysłową ze sztuką? Czy np. opakowanie może być ładne? A podłoga, albo piec kaflowy? W czasie zajęć w Muzeum Podgórza uczestnicy obejrzą zabytkowe projekty reklam podgórskich fabryk, kafle piecowe i posadzki podgórskich kamienic, a na zakończenie sami będą mieli za zadanie wcielić się w dawnych podgórskich projektantów.
Podstawa programowa:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka (I.5, I.6, I.7); emocjonalny obszar rozwoju dziecka (II.4, II.8); społeczny obszar rozwoju dziecka (III.2, III.5); poznawczy obszar rozwoju dziecka (IV.8, IV.11)

Dom Zwierzyniecki

  • Krakowskie legendy i tradycje
Warsztaty edukacyjne dla dzieci w wieku 5–6 lat
Czas trwania: 90 minut
Uwaga: warsztaty przeprowadzane od maja do września w ogrodzie oddziału. Limit uczestników zajęć: 25 osób. W pozostałych miesiącach zajęcia odbywają się w pomieszczeniu – limit uczestników: 10 osób.
Dzieci poznają wybrane krakowskie legendy i tradycje, ze szczególnym uwzględnieniem tych wywodzących się ze Zwierzyńca – szopkę krakowską, Lajkonika i Emaus, które stały się symbolami Krakowa. Poprzez działania o charakterze interaktywnym i aktywizującym (np. pantomima, kalambury, puzzle czy „chiński list”) uczniowie poznają również zasady tworzenia się legend i odkryją, jakie legendarne wątki ukryte są w rodowodzie krakowskich obrzędów i zwyczajów.
Podstawa programowa:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka (I.5, I.7, I.8, I.9); emocjonalny obszar rozwoju dziecka (II.4, II.8); społeczny obszar rozwoju dziecka (III.2, III.4, III.5, III.6, III.8, III.9); poznawczy obszar rozwoju dziecka ( IV.1, IV.3, IV.9, IV.10, IV.16, V.20)

  • Dawne gry i zabawy z przedmieść Krakowa
Warsztaty edukacyjne dla dzieci w wieku 5–6 lat
Czas trwania: 90 minut
Uwaga: warsztaty przeprowadzane od maja do września w ogrodzie oddziału. Limit uczestników zajęć: 25 osób. W pozostałych miesiącach zajęcia odbywają się w pomieszczeniu – limit uczestników: 10 osób.
Podczas zajęć dzieci poznają dawne podwórkowe gry i zabawy z przedmieść Krakowa, w tym: serso,ciupy, cymbergaja czy zośkę, a także zawsze popularne wyliczanki-rymowanki. Uczestnicy uczą sięrównież, jak wykorzystywać zwykłe przedmioty do tworzenia własnych zabawek i rekwizytów do gier. Warsztaty mają formę wspólnych zabaw integrujących grupę.
Podstawa programowa:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka (I.5, I.6, I.7, I.9); społeczny obszar rozwoju dziecka (III.5); poznawczy obszar rozwoju dziecka (IV.1, IV.10, IV.11)

  • Szkoła dawniej i dziś
Warsztaty edukacyjne dla dzieci w wieku 5–6 lat
Czas trwania: 90 minut
Uwaga: warsztaty przeprowadzane od maja do września w ogrodzie oddziału. Limit uczestników zajęć: 25 osób. W pozostałych miesiącach zajęcia odbywają się w pomieszczeniu – limit uczestników: 10 osób.
W szkole naszych prapradziadków nie było komputerów, kolorowych podręczników, a nawet długopisów czy zeszytów w kratkę. Doskonale za to znane były liczydła, małe gliniane tabliczki, a także budząca postrach dyscyplina. W trakcie zajęć uczestnicy dowiedzą się, do czego służyły te przedmioty oraz poznają zasady panujące w dawnej szkole. Stworzą również zeszyty opatrzone własnym inicjałem, ozdobione kolorowymi szlaczkami ćwiczącymi sprawność ręki, a do zapisków użyją starodawnych stalówek z obsadką i tuszu z kałamarza.
Podstawa programowa:
Zadania przedszkola: 1, 2, 5, 8, 9. Fizyczny obszar rozwoju dziecka (I.6, I.7); społeczny obszar rozwoju dziecka (III.4, III.5, III.6, III.8, III.9); poznawczy obszar rozwoju dziecka (IV.1, IV.4, IV.8, IV.10)

Kamienica Hipolitów - UWAGA! - Ze względu na remont Kamienicy Hipolitów zajęcia w tym oddziale nie są obecnie realizowane.

  • Wynalazki techniczne w dawnym domu
Warsztaty edukacyjne dla dzieci w wieku 3–6 lat
Czas trwania: 60–90 minut
Uwaga: zajęcia realizowane są w sali edukacyjnej.
Zajęcia poświęcone są wynalazkom technicznym, które na przestrzeni wieków pojawiały się w krakowskich domach, znacznie ułatwiając życie ich mieszkańców. Uczestnicy warsztatów muzealnych będą mogli zapoznać się m.in. ze sposobami ogrzewania dawnych domów, przyrządzania kawy i herbaty oraz mierzenia czasu (w Kamienicy Hipolitów znajduje się duża kolekcja zabytkowych zegarów). Dowiedzą się także, w jaki sposób działały pierwsze telefony i który wynalazek to pradziadek plików mp3.
Podstawa programowa:
Zadania przedszkola: 1, 2, 5, 8, 9. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka (II.1, II.4); poznawczy obszar rozwoju dziecka (IV.3, IV.5, IV.9, IV.13, IV.14, IV.15, IV.20)

Rydlówka

  • Skrzynia jak malowana
Warsztaty edukacyjne dla dzieci w wieku 5–6 lat
Czas trwania: 60–75 minut
W dawnym podkrakowskim domu skrzynia stanowiła mebel wielofunkcyjny. Służyła nie tylko do przechowywania ubrań czy cennych przedmiotów, ale była też „pudłem do przeprowadzki”, które panna młoda zabierała ze sobą do nowego domu, a nawet stołem, łóżkiem czy ławą! Zapraszamy na zajęcia, podczas których dzieci dowiedzą się, jak wyglądała i czemu dokładnie służyła tradycyjna skrzynia krakowska oraz jakie skarby w niej przechowywano. Następnie zaprojektują własne skrzynie na skarby.
Podstawa programowa:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka (I.5, I.6, I.7); emocjonalny obszar rozwoju dziecka (II.8); społeczny obszar rozwoju dziecka (III.4, III.7, III.8, III.9); poznawczy obszar rozwoju dziecka (IV.8, IV.9, IV.12, IV.18)

  • Co kryje skrzynia? Po co pannie korona?
Warsztaty z elementami questingu dla dzieci w wieku 3–6 lat
Czas trwania: 60–75 minut
Uczestnicy będą mogli nie tylko zwiedzić Rydlówkę, dowiadując się, co to za miejsce i z jakimi wydarzeniami się wiąże, ale przede wszystkim odkryć różne jej tajemnice. Uwaga dzieci skoncentruje się na najsłynniejszym polskim weselu. Porozmawiamy o zwyczajach i obrzędach weselnych. Uczestnicy odkryją, dlaczego kiedyś panna młoda płakała, czym była korona kwietna, a czym czepiec oraz co cennego skrywała skrzynia krakowska. Wspólnie zaśpiewamy i może nawet zatańczymy podczas odtwarzania zabaw weselnych.
Podstawa programowa:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka (I.5, I.7); emocjonalny obszar rozwoju dziecka (II.8); społeczny obszar rozwoju dziecka (III.4, III.7, III.8, III.9); poznawczy obszar rozwoju dziecka (IV.9, IV.12, IV.23)

Thesaurus Cracoviensis

Zajęcia edukacyjne realizowane w oddziale Thesaurus Cracoviensis prosimy rezerwować:
  • interaktywne zwiedzanie Magazynu Misja ­­– detektyw, warsztaty Budujemy skarbiec oraz lekcje Cześć! Nazywam się… i Gra o artefakt – e-mail: zbiory.magazyn@muzeumkrakowa.pl, tel. 12 422 51 47 (wew.115)
  • warsztaty Laboratorium czarów oraz lekcję Skarbiec od kuchni – e-mail: konserwacja@muzeumkrakowa.pl, tel. 12 422 51 47 (wew. 109)

  • Misja – detektyw
Interaktywne zwiedzanie magazynu dla dzieci w wieku 5–6 lat
Czas trwania: 90 minut
W muzealnym skarbcu pełnym tajemnic na uczestników czeka wiele wyzwań! Za pomocą detektywistycznego sprzętu, sprytu i wrodzonej dociekliwości, a czasem odrobinie szczęścia, tajni wywiadowcy mogą rozwiązać niejedną zagadkę. Podczas zajęć uczestnicy zwiedzą muzealny magazyn i wcielą się w rolę detektywów, odkrywając tajemnice zgromadzonych tam obiektów.
Podstawa programowa:
Fizyczny obszar rozwój dziecka (I.6, I.7); emocjonalny obszar rozwój dziecka (II.4, II.7, II.9); społeczny obszar rozwój dziecka (III.1, III.5, III.8); poznawczy obszar rozwój dziecka (IV.1, IV.2, IV.8, IV.11, IV.15)

  • Budujemy skarbiec
Warsztaty dla dzieci w wieku 5–6 lat
Czas trwania: 90 minut
W czasie zajęć dzieci zapoznają się z funkcją skarbca w czasach historycznych oraz Thesaurusa Cracoviensis, czyli współczesnego Krakowskiego Skarbca, w którym znajduje się muzealny magazyn. W części praktycznej uczestnicy wspólnie wybudują skarbiec, dla którego Thesaurus będzie przykładem pod względem formy, i wypełnią go własnoręcznie wykonanymi skarbami, powstałymi w oparciu o to, co zobaczyli.
Podstawa programowa:
Fizyczny obszar rozwój dziecka (I.6, I.7); emocjonalny obszar rozwój dziecka ( II.4, II.7, II.9); społeczny obszar rozwój dziecka (III.1, III.5, III.8); poznawczy obszar rozwój dziecka (IV.1, IV.2, IV.8, IV.11, IV.15)

OFERTA OKAZJONALNA

ZIMA
  • Szopka krakowska
Warsztaty plastyczne dla dzieci w wieku 5–6 lat
Czas trwania: 90 minut
Uwaga: warsztaty przeprowadzane są w okresie Świąt Bożego Narodzenia (Dom Zwierzyniecki – limit 10 osób) i w czasie otwarcia Pokonkursowej Wystawy Szopek Krakowskich (Pałac Krzysztofory).
Tradycja budowania szopki krakowskiej – inspirowanego miejską architekturą „pałacyku” z drewna i staniolu – wywodzi się z przedmieść Krakowa. Tamtejsi murarze i robotnicy budowlani tworzyli szopki bożonarodzeniowe, z którymi odwiedzali później mieszczańskie domy, odgrywając jasełka. Tak oto narodziła się charakterystyczna odmiana tych konstrukcji określana mianem szopki krakowskiej. Podczas warsztatów dzieci zapoznają się z historią oraz kolejnymi etapami budowy szopki krakowskiej, a także charakterystycznymi metodami i technikami ich powstawania. W drugiej części zajęć uczestnicy zaprojektują własną szopkę, twórczo przetwarzając zdobytą uprzednio wiedzę i wykorzystując, w zależności od wieku, różne techniki i metody pracy twórczej.
Podstawa programowa:
Zadania przedszkola: 1, 2, 5, 8, 9, 12, 13. Fizyczny obszar rozwoju dziecka (I.6, I.7, I.8, I.9); emocjonalny obszar rozwoju dziecka (II.4, II.8); społeczny obszar rozwoju dziecka (III.2, III.4, III.5, III.6, III.8, III.9);poznawczy obszar rozwoju dziecka (IV.1, IV.3, IV.9, IV.10, IV.12, IV.13, IV.20)

  • W rytmie walca, czyli co się działo w karnawale
Warsztaty edukacyjne dla dzieci w wieku 3–6 lat
Kamienica Hipolitów
Czas trwania: 60–90 minut
Uwaga: warsztaty prowadzone są w Sali edukacyjnej w okresie karnawału.
Ponad sto lat temu, podobnie jak współcześnie, okres karnawału był okazją do hucznych zabaw i uroczystych balów. Zarówno arystokracja, jak i mieszczanie z wielką pieczołowitością przygotowywali się do rozmaitych zabaw, bądź to w celach towarzysko-rozrywkowych, bądź… dla znalezienia dobrych kandydatów i kandydatek na męża lub żonę. W trakcie warsztatów dzieci dowiedzą się m.in.: jak przygotować się do balu i co na siebie włożyć, jak wykonać modną fryzurę za pomocą lokówki, co zrobić z uszkodzoną lub ubrudzoną suknią w czasie balu, czy wachlarz służył tylko do wachlowania oraz po co pannie karnet balowy i co to właściwie jest. Uczestnicy warsztatów będą również mieli okazję stworzyć własne karnawałowe maski, kotyliony oraz zaprojektować niepowtarzalny wachlarz lub ozdobną muchę.
Podstawa programowa:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka (I.6, I.7); społeczny obszar rozwoju dziecka (III.2, III.5); poznawczy obszar rozwoju dziecka (IV.8, IV.11, IV.12, IV.13)

  • Wokół choinki
Warsztaty edukacyjne dla dzieci w wieku 5–6 lat
Dom Zwierzyniecki
Czas trwania: 90 minut
Uwaga: warsztaty przeprowadzane są w okresie Świąt Bożego Narodzenia. Limit uczestników zajęć: 10 osób. Większe grupy zapraszamy na zajęcia online Czas na Święta! Obyczaje świąteczne w dawnym Krakowie i okolicach. Boże Narodzenie.
Zgodnie z tradycją w przedmiejskich domach ozdoby choinkowe wykonywano własnoręcznie. W listopadowe i grudniowe wieczory dzieci pod okiem dorosłych przygotowywały zabawki i dekoracje, które ozdabiały później świąteczne drzewka. Podczas zajęć uczniowie poznają dawne zwyczaje związane z bożonarodzeniowymi sposobami dekorowania domu oraz przygotowują tradycyjne zabawki choinkowe z papieru, bibuły i naturalnych materiałów, takich jak szyszki, słoma czy orzechy.
Podstawa programowa:
Zadania przedszkola: 12, 13. Fizyczny obszar rozwoju dziecka (I.6, I.7, I.8, I.9); emocjonalny obszar rozwoju dziecka (II.4, II.8); społeczny obszar rozwoju dziecka (III.2, III.4, III.5, III.6, III.8, III.9); poznawczy obszar rozwoju dziecka (IV.1, IV.3, IV.9, IV.10, IV.20)

WIOSNA

  • Świąteczny kogel-mogel, czyli Wielkanoc po krakowsku
Warsztaty edukacyjne dla dzieci w wieku 5–6 lat
Pałac Krzysztofory
Czas trwania: 90 minut
Uwaga: warsztaty przeprowadzane są w okresie Świąt Wielkanocnych.
Zajęcia, w trakcie których dzieci poznają różnorodność zwyczajów i obrzędów związanych ze Świętami Wielkiej Nocy. Począwszy od Niedzieli Palmowej, przez obchody Wielkiego Tygodnia, po zwierzyniecki odpust Emaus i prasłowiańską Rękawkę pod kopcem Krakusa. Uczestnicy dowiadują się również, kim są: siuda baba, pucherok czy dziady śmigustne. W części praktycznej dzieci wykonują prace plastyczne – ozdabiają jajka wielkanocne.
Podstawa programowa:
Zadania przedszkola: 1, 2, 5, 8, 9, 12. Fizyczny obszar rozwoju dziecka (I.6, I.7, I.8, I.9); emocjonalny obszar rozwoju dziecka (II.4, II.8); społeczny obszar rozwoju dziecka (III.2, III.4, III.5, III.6, III.8, III.9); poznawczy obszar rozwoju dziecka (IV.1, IV.2, IV.3, IV.8, IV.9, IV.10, IV.11, IV.12, IV.13, IV.20)

  • Abecadło niepodległości
Warsztaty edukacyjne dla dzieci w wieku 5–6 lat
Pałac Krzysztofory
Czas trwania: 90 minut
Warsztaty przybliżające dzieciom podstawowe zagadnienia z zakresu edukacji patriotycznej. Uczestnicy zdobywają wiedzę na temat symboli narodowych – polskiego hymnu, flagi oraz godła. Zapoznają się z wybranymi eksponatami ze zbiorów Muzeum Krakowa nawiązującymi do tematu spotkania. Ponadto dowiadują się, jakie znaczenie ma niepodległość i co to znaczy być patriotą. W części warsztatowej dzieci wykonują kokardy narodowe (kotyliony) będące jednym z narodowych symboli Polaków.
Podstawa programowa:
Zadania przedszkola: 1, 2, 5, 8, 9, 12. Fizyczny obszar rozwoju dziecka (I.6, I.7); społeczny obszar rozwoju dziecka (III.2, III.6); poznawczy obszar rozwoju dziecka (IV.9, IV.10, IV.11, IV.12, IV.13)

  • Emaus na Zwierzyńcu
Warsztaty edukacyjne dla dzieci w wieku 5–6 lat
Dom Zwierzyniecki
Czas trwania: 90 minut
Uwaga: warsztaty przeprowadzane są w okresie Świąt Wielkanocnych. Limit uczestników zajęć: 10 osób. Większe grupy zapraszamy na zajęcia online Czas na Święta! Obyczaje świąteczne w dawnym Krakowie i okolicach. Wielkanoc.
Emaus to tradycyjny zwierzyniecki odpust, który na stałe wpisał się w wielkanocne zwyczaje Krakowa. Na emausowych kramach sprzedaje się charakterystyczne zabawki, takie jak gliniane ptaszki czy drzewka życia. Podczas zajęć dzieci poznają nie tylko najważniejsze wielkanocne tradycje Zwierzyńca, ale także innych części Krakowa: oprócz Emausu również Rękawkę oraz Pucheroki. Następnie przygotowują własne, ale tradycyjne drzewko emausowe lub inną wybraną zabawkę odpustową.
Podstawa programowa:
Zadania przedszkola: 1, 2, 5, 8, 9, 12. Fizyczny obszar rozwoju dziecka (I.6, I.7, I.8, I.9); emocjonalny obszar rozwoju dziecka (II.4, II.8); społeczny obszar rozwoju dziecka (III.2, III.4, III.5, III.6, III.8, III.9); poznawczy obszar rozwoju dziecka (IV.1, IV.2, IV.3, IV.9, IV.10, IV.12, IV.13, IV.20)


LATO
  • Lajkonik – Konik Zwierzyniecki
Warsztaty edukacyjne dla dzieci w wieku 5–6 lat
Dom Zwierzyniecki
Czas trwania: 90 minut
Uwaga: warsztaty przeprowadzane są w czerwcu w ogrodzie oddziału.
Lajkonik, czyli Konik Zwierzyniecki, to krakowska tradycja wywodząca się ze Zwierzyńca. Warsztaty związane są bezpośrednio z dorocznymi harcami Lajkonika w oktawę Bożego Ciała. Podczas zajęć dzieci poznają genezę tego zwyczaju, skład drużyny Lajkonika oraz elementy jego stroju. Uczą się też tradycyjnej piosenki „Lajkoniku, laj, laj…” i wykonują elementy plastyczne związane z postacią Konika Zwierzynieckiego. Zajęcia kończy wspólna zabawa z wykorzystaniem lajkonikowej buławy.
Podstawa programowa:
Zadania przedszkola: 1, 2, 5, 8, 9, 12. Fizyczny obszar rozwoju dziecka (I.6, I.7, I.8, I.9); emocjonalny obszar rozwoju dziecka (II.4, II.8); społeczny obszar rozwoju dziecka (III.2, III.4, III.5, III.6, III.8, III.9);poznawczy obszar rozwoju dziecka (IV.1, IV.2, IV.3, IV.9, IV.10, IV.20)


                                                             JESIEŃ
  • Abecadło niepodległości
Warsztaty edukacyjne dla dzieci w wieku 5–6 lat
Pałac Krzysztofory
Czas trwania: 90 minut
Uwaga: warsztaty przeprowadzane są w okolicach święta Konstytucji 3 maja i Niepodległości 11 listopada
Warsztaty przybliżają dzieciom podstawowe zagadnienia z zakresu edukacji patriotycznej. Uczestnicy zdobywają wiedzę na temat symboli narodowych - polskiego hymnu, flagi oraz godła. Zapoznają się z wybranymi eksponatami ze zbiorów Muzeum nawiązującymi do tematu spotkania. Ponadto dowiadują się, jakie znaczenie ma niepodległość i co to znaczy być patriotą. W części warsztatowej dzieci wykonują kokardy narodowe (kotyliony), będące jednym z narodowych symboli Polaków.
Podstawa programowa:
Zadania przedszkola: 1, 2, 5, 8, 9, 12. Fizyczny obszar rozwoju dziecka (I.6, I.7); społeczny obszar rozwoju dziecka (III.2, III.6); poznawczy obszar rozwoju dziecka (IV.9, IV.10, IV.11, IV.12, IV.13)

Skorzystaj z naszej wyszukiwarki!